Τίμιο παιχνίδι στη Φυσική Αγωγή





Ο αθλητισμός στην σύγχρονη κοινωνία τείνει να σταματήσει να εκφράζει το αθλητικό ιδεώδες του ”καλού και αγαθού”. Η έλλειψη αθλητικής παιδείας σε συνδυασμό με την απουσία ηθικών φραγμών, έχουν τεράστια επίπτωση στο άθλημα που επιλέγει να κάνει ένα παιδί στο μέλλον. Το θέμα αυτό, απασχολεί ιδιαίτερα  την Φυσική Αγωγή, που μπορεί να αποτελέσει σημαντικό ρόλο στην κοινωνικοηθική ανάπτυξη του παιδιού. Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 720 παιδιά από δημόσια σχολεία της Κύπρου διερευνήθηκαν, (α) οι συμπεριφορές των παιδιών ηλικίας 11-12 χρονών σε τέσσερις διαστάσεις του τίμιου παιχνιδιού, ο σεβασμός σε συμπαίχτες, ο σεβασμός σε τυπικότητες των σπορ ( δηλαδή στους κανόνες του fair play κλπ), την τέχνη νίκης και το κλέψιμο ( τι κάνω για να κερδίσω), (β) οι διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών (γ) οι διαφορές μεταξύ παιδιών που αθλούνται και αυτών που δεν αθλούνται, (δ) οι διαφορές μεταξύ των παιδιών της πόλης και της επαρχίας.

Για την αξιολόγηση του ”Τίμιου Παιχνιδιού”, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο ”Τίμιο Παιχνίδι στην Φυσική Αγωγή” (Χασάνδρα, Γούδας, Χατζηγεωργιάδης, & Θεωδοράκης 2002). Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα παιδιά έκαναν υψηλό σκορ (θετικό) στις απαντήσεις τους για τον σεβασμό προς τους άλλους, μέτρια προς υψηλά σκορ στον σεβασμό των τυπικοτήτων των σπορ, αλλά όμως χαμηλά (αρνητικό) σκορ στην τέχνη της νίκης και το κλέψιμο. Τα αγόρια παρουσίασαν υψηλότερα σκορ από τα κορίτσια στην τέχνη της νίκης και το κλέψιμο. Τα παιδιά-αθλητές παρουσίασαν χαμηλότερους δείκτες σε σχέση με τα άλλα παιδιά που δεν ασχολούνταν με κάποιο άθλημα, στις μεταβλητές σεβασμός προς τους συμπαίκτες και σεβασμός στις τυπικότητες των σπορ. Oι μαθητές/τριες από αστικές περιοχές παρουσίασαν μεγαλύτερα σκορ στη μεταβλητή σεβασμός στους συμπαίκτες και χαμηλότερα σκορ στις μεταβλητές τέχνη νίκης και κλέψιμο από τους μαθητές/τριες από αγροτικές περιοχές. Καταλαβαίνουμε λοιπόν το πόσο σημαντικό ρόλο, έχει για την κοινωνικοηθική ανάπτυξη ενός παιδιού, το περιβάλλον που μεγαλώνει και οι ηθικές αρχές που διδάσκεται. 

Η Φυσική Αγωγή, μπορεί να αποτελέσει το πρόσφορο έδαφος στην βελτίωση της ηθικής ανάπτυξης των μαθητών, την καλλιέργεια του τίμιου παιχνιδιού και της ηθικής συμπεριφοράς.

Γονείς, εάν θέλετε να δείτε την κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού σας, παρακολουθήστε το να παίζει με τα άλλα παιδιά. (Είναι το δικό μας, συμπληρωματικό σχόλιο ως Μικροί Αθλητές, στην παρούσα έρευνα)


 Μεταπτυχιακή Διατριβή Χρυσοστόμου Χρυσόστομου

Πηγή: Ιδρυματικό Αποθετήριο Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Απαλλαγμένο από ιούς. www.avast.com

Scroll to Top